hírek és trendek

«The Line»: Miért nem optimális Szaúd-Arábia ambiciózus jövő városa?

írta Fodor János

A "The Line" látványos nagyprojektummal Szaúd-Arábia egy 170 kilométer hosszú várost tervez a sivatagban építeni. Egy "Kör" matematikai szempontból hatékonyabb lenne.

A "The Line" megaprojekt építési munkái 2022 októberében kezdődtek, egy 170 kilométer hosszú tervezett várost hoznak létre Szaúd-Arábia sivatagában. Kilenc millió embernek kellene elférnie mindössze 34 négyzetkilométeren - egy területen, ami összemérhető Hockenheim városával, amely mindössze 21 000 lakost fogad. Ez egyedi városi tervezésen keresztül valósulna meg: "The Line" két hosszú, 500 méter magas felhőkarcolóból állna, amelyek 200 méter távolságra egymással szemben állnak, és úgy határolják be a sivatagi várost, mint egy fal. Emellett az ottani városi élet fenntartható lenne: az autóknak nincs helye a futurisztikus városban, emellett az egész energiatermelés kibocsátásmentes lenne.

Egy 2023 júniusában a „Nature Partner Journal Urban Sustainability” című folyóiratban megjelent tanulmányban Rafael Prieto-Curiel matematikus és Dániel Kondor fizikus, a Complexity Science Hub Vienna munkatársa azt érveli, hogy "The Line" matematikai szempontból nem különösebben fenntartható. "Egy vonal a város szempontjából a legkevésbé hatékony forma", mondja Prieto-Curiel egy sajtóközleményben. "Van értelme annak, hogy az emberiség 50 000 olyan várost épített, amelyek mindegyike valamilyen formában kör alakú."

A választott geometriai forma fő problémája az óriási távolságok, amelyek kialakulnak: ha véletlenszerűen kiválasztunk két embert a tervezett városból, átlagosan 57 kilométer távolságra vannak egymástól, ahogy Prieto-Curiel és Kondor kiszámították. Összehasonlításképp: a dél-afrikai Johannesburg metropoliszban (amely hasonló lakosságot fogad el, mint amennyit „The Line" jövőben fogad majd, de 3357 négyzetkilométert fed le) két ember átlagosan csak 33 kilométer távolságra van egymástól.

Standby


Kép: Shutterstock / Peter Hermes Furian

A mobilitási problémát „The Line" tervezett megoldása egy magas sebességű vonat lenne. Azonban ennek érdekében körülbelül 86 megállóra lenne szükség, hogy mindenki gyalogosan elérje a megállóját. A sok megálló növeli az utazási időt - ráadásul így a vonat nem érheti el a tervezett magas sebességeket. A sok megálló miatt az emberek átlagosan több mint 60 percig lennének útközben a céljuk felé - számolják ki Prieto-Curiel és Kondor.

A két dimenziós városok előnye.

Egy sokkal hatékonyabb megoldás közel van, állítja a két kutató: "A Kör". Ha a "A Vonalban" tervezett felhőkarcolókat egy kör alakú területen helyeznénk el, megoldódnának a távolságokkal kapcsolatos problémák. Egy kör ugyanolyan területtel, mint "A Vonal" (34 négyzetkilométer), csak 6,6 kilométer átmérőjű. Két véletlenszerűen kiválasztott személynek akkor átlagosan 2,9 kilométer távolsága lenne egymástól. Egy magas sebességű vonat egyáltalán nem lenne szükséges, mivel elméletileg minden gyalog megközelíthető lenne. Néhány további buszjárat és bicikli elegendő is lenne. A kör alakú városformát bár kevésbé feltűnő lenne, mégis "a legkívánatosabb lenne, mivel csökkenti az ingázási távolságokat és az energiaigényt a közlekedéshez" - írják Prieto-Curiel és Kondor.

Az előny fő oka az, hogy egy körterület matematikai szempontból kétdimenziós, míg egy vonal egydimenziós. Egy dimenzióban az elérhető helyek száma lineárisan skálázódik a megtett távolsággal - míg a kétdimenziósban a helyek száma a távolság négyzetével nő. Ráadásul az egydimenziós struktúrák sokkal sebezhetőbbek, mint a magasabb dimenziókban lévők. Például ha valahol "A Vonalon" tűz üt ki, akkor azonnal ezreket vágnának el a város jelentős részétől. Mindazonáltal a projekt arra ösztönzi az embereket, hogy beszéljenek az urbanisztikai formákról - mondja Prieto-Curiel - "és ez rendkívül fontos, mivel a városok nőnek, különösen Afrikában".